Wat is het nut van een goede administratie?

De vraag in de titel krijgen wij vaker en meestal geeft de klant zelf dan het antwoord;
 “Omdat het moet van de Belastingdienst!”

Maar kijk eens wat de Belastingdienst er zelf over zegt;

“Het is belangrijk een goede administratie op te zetten en bij te houden, bij voorkeur digitaal. Niet alleen omdat u als ondernemer wettelijk verplicht bent om een goede administratie bij te houden en te bewaren. Het helpt u ook om op tijd nieuwe ontwikkelingen te voorzien, daarop in te spelen en op het juiste moment de juiste beslissingen te nemen. Met een goede administratie legt u vast wat er in uw onderneming gebeurt en houdt u overzicht. Het is dan ook veel gemakkelijker om uw aangifte in te vullen.”

Ik haal er 1 ding uit;

“…Het helpt u ook om op tijd nieuwe ontwikkelingen te voorzien, daarop in te spelen en op het juiste moment de juiste beslissingen te nemen. Met een goede administratie legt u vast wat er in uw onderneming gebeurt en houdt u overzicht.”…

Dit en dit alleen is de essentie van een goede administratie! Natuurlijk kunt u aan uw bankrekening zien of uw bedrijf het goed doet, maar is dat genoeg? Nee, dat is niet genoeg! Het is voor u belangrijk om te weten waar uw bedrijf het goed doet en waar uw bedrijf het minder of slecht doet. Hiermee kunt uw bedrijf sturen.

Neem bijvoorbeeld een garagebedrijf. De vlag gaat uit als de verkoper een nieuwe auto verkoopt. Mooi man, weer een nieuwe auto verkocht en dat in deze tijd! Op de tweedehands afdeling wordt een beetje neer gekeken. Tja, of je nu een nieuwe auto verkoopt of een tweedehandsje….

Maar wat nou als uit de administratie blijkt dat de kosten om een tweedehandsje te verkopen veel lager zijn, dan de kosten die nodig zijn om een nieuwe te verkopen? Dan zal het garagebedrijf toch veel liever meer tweedehands auto’s verkopen? Misschien een beetje kort door de bocht, maar toch echt een praktijkvoorbeeld. Hoeveel ondernemers tellen niet de BTW van de verkoop op en trekken daar de BTW van de inkoop vanaf en doen zo BTW aangifte? Dat kan heel makkelijk  in Excel, prima zelfs.

Maar heeft deze ondernemer ook inzicht in de belangrijke bedrijfsresultaten? Nee, niet genoeg. Daarom zeggen wij, houdt een goede administratie bij. Dit geldt niet alleen voor de grotere bedrijven maar (en misschien nog wel meer) ook voor de kleine bedrijven. U wilt toch groeien? Dan moet u weten waar u op verdient en waar u minder op verdient of wellicht zelfs ongemerkt verlies draait.

Als u het zelf wilt doen, kost dit alleen tijd bij het opzetten van de juiste administratie, daarna gaat het makkelijker. U kunt natuurlijk ook hulp vragen of de administratie uitbesteden.

Inzicht in uw cijfers is het belangrijkste in uw bedrijf, echt!